پنج‌شنبه , آوریل 18 2024
آموزش وردپرس
خانه / خدمات صنعتی / حکاکی لیزری

حکاکی لیزری

مکانیزم حکاکی لیزری

با متمرک شدن پرتوی لیزر روی نقطه‌ای از سطح ماده، مقداری از سطح ذوب و مقداری دیگر تبخیر می‌شود.

در واقع با کنترل ذوب و تبخیر مواد سطحی، می توان روی سطح با لیزر حکاکی کرد.

عمق حکاکی با تنظیم شدت پرتو تغییر می‌کند.

در نهایت، تغییر در سطح مواد نه فقط قابل مشاهده است، بلکه لمس نیز می‌شود.

حکاکی لیزری روشی عالی برای طراحی و تضمین یکپارچگی در نگاه و طراحی است.

انواع مختلف روش‌های ثبت کردن بر روی مواد عبارتند از:

  • علامت گذاری لیزری
  • حکاکی لیزری
  • اچ لیزری

از آنجایی که یک لیزر اکسترنال سطح فلز را تغییر می‌دهد، بازتابی از آن تغییر می‌کند و کنتراست را افزایش می‌دهد. این فرآیند را می توان بر روی سطوح فلزی لخت، آنودایز شده و یا پوشش داده شده، و همچنین پلیمرها و سرامیک انجام داد. ذکر این نکته ضروری است که سرعت، دقت، کیفیت، عدم محدودیت جنس و …. از جمله پارامترهایی هستند که هیچ یک از روش‌های دیگر توانایی رقابت با لیزر را نداشته باشند.  

 

علامت گذاری لیزری

در روش علامت گذاری لیزر، زمانیکه پرتو با سطح ماده درارتباط است، کمی تغییر خواص و یا ظاهر ماده ایجاد می‌شود. بدین صورت که با حرکت پرتو کم قدرت بر سطح ماده، سطح تفییر کرده که سبب ایجاد کنتراست بالا بدون اختلال در سطح ماده می‌شود. در واقع در این روش سطح ماده گرم شده و این درجه حرارت پایین را به فلز اعمال کرده تا سطح آن از بین رود. انواع مختلف علامت گذاری لیزر عبارتند از:1) آنیلینگ  2) مهاجرت کربن  3) فوم  4) رنگ آمیزی. از روش علامت گذاری لیزری در صنایع پزشکی و همچنن برای قطعات فولادی ضد زنگ و تیتانیم و سایر مواد استفاده می‌شود.

حکاکی‌لیزر

هنگامی که حکاکی انجام می شود، لیزر سطح ماده را ذوب می کند. با انجام این کار، سطح گرم گسترش می یابد و موجب ایجاد ضربه‌های جزئی می‌شود. حکاکی لیزری کنتراست خوبی بین ماده و کد مارک ایجاد می‌کند. این فرایند کارآمد حفره‌هایی دائمی روی مواد ایجاد می‌کند که قابل رویت با چشم و قابل لمس است. این فرآیند سرعت بالایی داشته و با هر پالس تبخیر انجام می‌شود. همچنین می‌توان برای ایجاد علامت‌های عمیق‌تر، حکاکی را تکرار کرد. انواع حکاکی لیزر عبارتند از: 1) اچینگ ، 2) حکاکی عمیق لیزری  3) لیزر خنثی.  بطور کلی از حکاکی لیزری برای حک کردن شماره سریال و آرم‌ها بر هر نوع فلز، پلاستیک، چوب، چرم و شیشه استفاده می‌شود. این نوع مارک لیزری مناسب برای برنامه های کاربردی است که کد ردیابی باید اسکن شود، مانند بارکد یک بعدی یا دو بعدی (QR-Code).

اچ لیزر

اچ لیزر زیرمجموعه‌ای از حکاکی لیزر است. در اچ لیزری گرمای پرتو وارد شده تا حدی است که ذوب شدن صورت می‌گیرد.

عمق علامت ایجاد شده در اچ لیزر کمتر از حکاکی لیزر است. 

می‌توان اچ لیزر را بر انواع سطوح آنودایز شده، پوشش داده شده و همچنین انواع پلیمرها و سرامیک‌ها انجام داد.

 تفاوت علامت‌گذاری لیزر، حکاکی لیزر و اچ لیزر

در علات گذاری لیزر سطح  از بین می‌رود در حالی که حکاکی لیزر و اچ لیزر بخش‌هایی از سطح را از بین می‌برد و عمق نفوذ لیزر در آن‌ها متفاوت است.

 

∗کدام یک از تکنیک‌های علامت گذاری لیزر مناسب شماست؟

هر فرایند علامت گذاری لیزری که در بالا ذکر شد پاسخگوی نیازهای مختلف است. معیارهایی که باید در فرایند تصمیم گیری در نظر گرفته شود، عبارتند از: نوع موادی که می‌بایست علامت روی آن‌ها ایجاد شود، زمان ایجاد علامت، نوع کد ردیابی مورد نیاز( بارکد، QR-Code ، کد الفبا و عددی).

∗چرا می‌بایست بر روی قطعات تولیدی خود از انواع روش‌های حکاکی لیزر استفاده کنید؟

انواع روش‌های حکاکی لیزر می‌تواند برای نشان دادن اطلاعات به طور مستقیم بر روی محصول شما استفاده شود. علامت گذاری مستقیم بخش لیزر (LDPM) راه بسیار خوبی برای اجرای یک برنامه ردیابی صنعتی است. مزایای علاکت گذاری مستقیم لیزری:
1) اطلاعات در طول عمر مفید خود نمی‌تواند از محصول جدا شود. 

2) تکنیک LDPM یکی از سریع‌ترین تکنیک‌های تشخیص مستقیم است.

3) علامت گذاری لیزر دارای وضوح بالا است. اطلاعات زیادی را می‌توان در یک منطقه بسیار کوچک بسته‌بندی کرد.

4)  شما می توانید از LDPM استفاده کنید تا علامت تجاری خود را بر روی بخشی که باعث بهبود نام تجاری محصول شما می‌شود، بسازید.

حکاکی لیزری بصورت رنگی بر روی انواع فلزات و آلیاژها و همچنین حکاکی روی چوب، سنگ، شیشه و … در مرکز لیزرهاب قابل انجام است. شما عزیزان می توانید برای آگاهی و مشاهده آخرین پروژه های انجام شده، به کانال تلگرام این مرکز به نشانی LaserHub2018@ مراجعه کنید. همچنین جهت مشاهده سایر خدمات صنعتی مرکز لیزرهاب بر روی لینک زیر کلیک کنید.

کانال تلگرام لیزرهاب  سایر خدمات صنعتی مرکز لیزرهاب